Sunday 15 December 2013

BAIKI ALAHAN KULIT KETIKA MENGANDUNG DENGAN Vitamin C Sustained Release

Selalunya kita biasa dengar wanita hamil mudah mendapat penyakit kencing manis dan darah tinggi. Sebenarnya ada juga wanita hamil yang mendapat penyakit alahan atau alergic pada kulit. Ia dipanggil 'Pregnancy Induced Allergy'. Alahan ini timbul akibat perubahan hormon dan daya tahan penyakit yang rendah di kalangan wanita hamil. Antara wanita hamil yang mengalami masalah ini ialah saya dan kakak ipar saya..Jadi kali ini saya ingin kongsikan cerita bagaimana Vitamin C telah membantu mengurangkan masalah alahan kulit yg saya alami ketika mengandung anak kedua.
 

Semasa kandungan yang pertama saya tak ada apa-apa masalah kesihatan melainkan HB rendah dan tekanan darah rendah sahaja. Untuk kandungan kedua kali ni saya tiada masalah HB dan darah rendah, tapi mengalami masalah alahan pada kulit kaki semasa usia kandungan 5 bulan. Ia bermula dgn kulit kaki yg terasa kering dan gatal2. Jadi selalu la garu.. bila dah selalu garu jadi kemerahan dan timbul setompok ruam. Yg peliknya di kedua2 belah kaki timbul setompok ruam ni di kawasan yang sama dan rasa sangat gatal. Doktor perbidanan cuma berikan antibiotik dan sejenis krim sapu. Tapi walaupun dh habis antibiotik dan sapu krim masih tiada perubahan pada ruam tersebut.

Sementara tu saya dapat tahu kakak ipar saya yang juga sedang mengandung juga mengalami masalah gatal2 kulit. Dia mula terkena masalah kulit tu sebulan lebih awal daripada saya. Pada masa saya dapat tahu tentang masalah kulitnya tu ruam dan tompok2 merah sudah merebak ke seluruh badan. Semasa melihat kesan ruam pada kaki saya, dia mengesahkan yg masalah kulitnya itu bermula sama seperti saya. Apa lagi, saya pun GELABAH la.. tak nak tompok2 merah tu merebak ke seluruh badan! Kalau saya sakit, siapa nak uruskan jaga, mandi dan tukar lampin anak kecil saya?? Ayahnya tak reti benda2 gini. huhu... Jadi esoknya saya dan suami terus ke klinik pakar kulit. Doktor pakar kata ini ialah 'Pregnancy Induced Allergy', alahan yg terjadi akibat perubahan hormon dan sistem keimunan semasa hamil. Jadi doktor bekalkan sejenis ubat makan dan krim sapu. Saya hanya gunakan krim sapu tu je, takut pulak nak makan ubat sebarangan masa pregnant ni. 

Alhamdulillah, kesan tompok yang besar pada kulit kaki jadi semakin kering lepas beberapa hari sapu krim tu.. Kemudian saya teringat satu 'petua' yang orang beritahu ketika makan Vitamin C Shaklee bagi mendapatkan kesan yang lebih kuat drpd biasa. Jadi saya pun amalkan 'petua' tu, iaitu dengan mematahkan tablet Vitamin C tu sebelum telan.. selepas 3 hari amalkan petua ni, kesan tompok merah tu jadi semakin kering dgn mendadak, drpd warna merah dah jadi kelabu. Selepas seminggu tompok itu semakin mengecil, daripada sebesar 2 syiling 50sen lama dah jadi 1 syiling 50sen, dan permukaan kulit dah jadi rata! Tak lagi menggerutu seperti parut kudis. Alhamdulillah.. hingga sekarang warna kelabu parut tu masih ada, cuma saiznya dah jadi kecil dan maintain begitu. Sampai sekarang saya masih makan Vitamin C mengikut 'petua' tersebut utk elakkan alahan ini merebak lagi untuk baki tempoh kehamilan ini. Still, hanya dengan sebiji Vitamin C Sustained Release setiap hari, tak perlu tambah dos pun..selain tu saya juga mengambil set lengkap vitamin untuk wanita mengandung Set Vitamin Wanita Hamil  :)



Inilah Vitamin C Sustained Release dari Shaklee yg berkesan membantu masalah alahan kulit saya :)

Anda juga boleh order terus Vitamin C ini melalui link di bawah atau hubungi saya untuk konsultasi lanjut :)

Order: https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=1ecb6468735bde11b1d125b787158088 

'Izzati Zahidah
Tel: 013-5024370
Shaklee ID: 906532
FB: 'Izzati Zahidah
FB Fanpage: UmmuHasan Healthcare
Email: zahidah89@gmail.com




No comments:

Post a Comment